"Trening czyni mistrza" - Zapoznanie sie z dziedziną mapowania. by Weno
Witajcie!!
Chciałbym Wam w tym poradniku pokazać jak tworzyć mapy realistyczne, które podlegają wogóle jakies ocenie.
1. Na początku wytłumacze Wam kilka słów, które często się używa w Mappingu:
RME - Pełna nazwa skrótu to Remere Map Editor.
Ground - Podstawowe słowo, oznacza to podłożę. Zaliczamy do tego np. Woda, Lawa, Trawa, Ziemia itd.
PZ - ang. Protection Zone, czyli teren który jest chroniony. (Dużo amatorów robiąc mape zapomina o tej ważnej rzeczy)
Border - Jest to skrawek grafiki, który łączy dwa rózny podłoża. (np. wode z trawą)
Autoborder - Opcja, która ułatwia nam prace. Automatycznie dostosowuje nam Bordery. (Niektórzy mapperzy wolą z tej opcji nie korzystać, ponieważ ręcznie można stworzyć o wiele piękniejsze miejsca)
RAW - Spis wszystkich dostępnych rzeczy w Map Edytorze.
2.W tym punkcie pokażę Wam jak wyglądają bordery i przestrzec jakich prac nie robić. Chodzi mi o tak zwane mapy "Kwadratowe", ponieważ takie pracę na samym wejściu dostają bardzo słabą ocene. Poniżej przedstawię kilka screenów.
2a.
Na poniższym screenie widzimy wyspe zrobioną w stylu "Kwadratowym", jak pisałem wcześniej takie prace automatycznie odpadają.
2b.
Drugi sposób pokazuję takżę źle zrobioną wyspę ponieważ takie zawijasy są mało dopuszczalne w świecie mappingu.
2c.
Sposób drugi jest prawidłowym tworzeniem Borderów. Taki brzeg, możemy bardzo ładnie upiększyć dzięki róznym dodatkom.
Niżej załaczony screen udowodni Wam, że taki brzeg jest łatwo zdetalizować. Dodałem troszkę urozmaiceń np. Śnieg równie dobrze można dać piach albo co tylko przyjdzię na myśl
Teraz pozostało nam ją tylko wydetalować, dodać różne rzeczy jak Drzewa, krzaki, trawe, kamienie czy inne pomniejsze rzeczy, które dają naprawdę duży urok
Góry i Detalizacja terenu
3.Tutaj przejdziemy do czegoś trudniejszego, mianowicie do tworzenia skał i detalizacji otoczenia. Jest to praca czasochłonna, ale włożenie sił w otoczenie i w skały bardzo upiększa nasze dziełoNa początku musimy narysować kształt góry (Terrain Palette -> Nature -> Mountain)
Następnie dodajemy różne skały (RAW Palette -> Nature i korzystamy z ID 4471 - 4513)
Obok naszych skał dajemy górzyste podłoże ID to 918
Teraz czeka na nas uzupełnienie borderów połączeniami o ID 4542 - 4553, 7641 - 7664
Już widać, że przypomina góry, lecz jeszcze daleko do końca. Szukamy teraz kamieni, które znajdują się w Doodad Palette -> Nature
Teraz kładziemy na trawę roślinność czyli wszelkie drzewa trawy kwiaty itd
Dla upiększenia gór, można dodać np 2 poziom. Pamiętajcie nie dawajcie za dużo dodatków bo zrobi się chaos i wysypisko
Podziemia
4. Podziemia - o tym będzie mowa w tym punkcie. Dowiecie się jak tworzyć bardzo ładne, wydetalowane i za jednym zamachem mroczne podziemia. Postaram pokazać Wam się krok po kroku jak do tego celu dotrzeć. Oczywiście musimy wiedzieć, że także podziemia nie mogą być kwadratowe, ponieważ tutaj tak samo wpływa to na niską ocenę pracy. Do tworzenia podziemnych skał będziemy używać ID 5631 - 5654, można jeszcze używać autobordera czyli ground i ustawi nam bordery automatyczne.
To na początku tworzymy jakiś zarys naszych podziemi I dodajemy jakiś ground.
Teraz skończyliśmy zabawę za naszym zarysem jak i z podłożem. Najtrudniejsza chwila zaczyna sie właśnię z detalizacją. Moim zdaniem zaczniemy od upiększania naszych skał. Zaczynami od poziomu +2, możemy dodać trochę drugiego poziomu skał, daje to dobry efekt, choć rzadko kto to robi. Oczywiście wszystko robimy według własnego uznania.
Następnym krokiem będzie dodanie innych podłoży aby wyglądało wszystko to bardziej realistycznie. Pokazane macie na screenie nizej. Po położeniu ground dodajemy różnego typu dodatków takich jak np stare pnie, korzenie, grzybki czy kamienie
Jeżeli ktoś ma bujną wyobraźnię może dodać np martwe ciało jakiegos potwora i kości
WAŻNE! Pamiętajcie aby pod zwłoki polożyc rozbrysk krwi, jest to maly lecz bardzo ważny szczegół
Prawie ostatnim krokiem jest dodanie Carpet Brushu, stawiamy go rozważnie na mapie aby nie zasypać calego projektu kamieniami.
Ostatnim krokiem jest postawienie jakieś lampy, która nada klimatu podziemi. Nie jest to obowiązkowe, ale ja to dodam.
Gdy świeci lampa dodaje bardzo mrocznego nastroju do podziemi.
Takim prostym czynem, mam nadzieje nauczyliście się tworzyć podziemia. Mam nadzieje, że poradnik pomoże nie jednej osobie
Lodowce
5. W tym punkcie poruszę temat lodowców, tworzy się je podobnie jak do skał czy gór, lecz są nieco trudniejsze, oczywiście jeżeli chce stworzyć się piękne dzieło. Lodowce są pięknym krajobrazem w Tibi, więc warto dużo włożyć w nie swoich sił.
Tak jak pisałem wcześniej znów tworzymy sobie szkic lodowca.
Teraz dobrze by było pomieszać lód ze śniegiem, aby góra lodu ciekawiej wyglądała ID 6768 - 6772, 6761, 6762, 6727
i wypełnienie lodowca ID 6925:
Tworzymy bordery w miejscach połączeń podłoży Border śniegu ustawiamy w miejscach zmieszania śniegowej ściany z lodową. Bordery te mają ID 6870 - 6881, 6926 - 6937, 6939 - 6950:
Dorabiamy do połączeń śniegowych rozbudowaną skałę pokryta śniegiem ID 6719 - 6726
Teraz kładziemy podłoże lodowe pod nasze góry aby ładnie się wszystko połączyło i dodajmy trochę jeszcze jasnego lodu i trochę gruzu
Następnie położymy trochę lodowych dodatków
Doszliśmy teraz do roślinności, korzystamy tutaj z zaśnieżonych drzew czy krzewów
Tak jak było wcześniej także tutaj dodajemy drugi poziom, aby dużo ładniej wyglądało